Stockholm-Oslo under tre timmar med tåg

 

NSHK bjöd i samarbete med Handelskammaren Mälardalen  in till ett frukostseminarium om behovet av bättre kommunikationer mellan Stockholm och Oslo. Mikael Stabo, delägare Advokatfirman Lindahl, hälsade välkommen och Björn Rosengren, ordförande i NSHK inledde seminariet.

Ni finner nedan länkar till de  presentationer som hölls och som visar på hoppfulla resultat från undersökningar och analyser; om hur man kan bygga ut tågsträckan mellan Stockholm och Oslo, pressa ned restiden under tre timmar och hur en investering kan ge en direkt nytta.

Näringslivet ser ett stort behov av bättre kommunikationer och tillförlitlighet till tåget mellan Stockholm och Oslo, sa Jenny Emerén, VD Handelskammaren Mälardalen. Det visar en undersökning som Handelskammaren Mälardalen och Handelskammaren Värmland har gjort med närmare 600 företag i mellanmarknaderna Västmanland, Örebro och Värmland.

585 företagsröster om tågsträckan Stockholm-Oslo

Jonas Karlsson, VD Oslo-Stockholm 2.55, informerade om hur kan man kan bygga ut sträckan mellan de två huvudstäderna för att pressa ned restiden under tre timmar. Vad skulle det kosta och hur det skulle kunna finansieras?

Framtiden – Under tre timmar

Trygve Tamburstuen, VD, Eidsverket, gav kompletterande information om tåglinjer på den norska sidan:

Alternativ till gränsbanan

Sweco har lett arbetet med att ta fram en nyttoanalys som visar att investeringen på 55 mdr SEK ger en direkt nytta på 67 mdr SEK. Till det kan läggas väsentliga godsnyttor. Se presentationen av Michael Stjärnekull, chef avd strategisk järnväg, Sweco, nedan.

En lönsam affär

Peter Högström, delägare på Advokatfirman Lindahl,  avslutade seminariet med att informera om hur de juridiska aspekter av stora upphandlingar ser ut och om samverkan privat-offentlig sektor.

Alternativ finansiering