FÖRETAGSMORAL PÅ EXPORT – EN LÖNSAM AFFÄR?

Ett seminarium i samarbete mellan Handelshögskolan i Stockholm och
Norsk-Svenska Handelskammaren

Både svenska och norska företag förväntas ha hög moral när det gäller affärer både här hemma och utomlands. Att ta seden dit man kommer gäller inte längre. Företagen synas utifrån ett svenskt perspektiv på etik och moral. Detta leder till nya utmaningar för företagen.

  • Hur går det att kombinera hög företagsmoral med globala affärer?
  • Hur kan man kontrollera vad produkterna slutligen används till?
  • Ska man göra affärer i länder som inte är demokratier?
  • Vilken roll ska den svenska och norska regeringen ha?

Plats: Torsdag 30 januari 2014, Handelshögskolan i Stockholm, Sveavägen 65, sal: Aulan

Program

17.30–17.35 Välkommen till Handelshögskolan i Stockholm
Lars Strannegård, professor och prorektor, Handelshögskolan i Stockholm

17.35–17.55 Introduktion till ämnet
Lin Lerpold, docent, Handelshögskolan i Stockholm, styrelsemedlem NSHK

17.55–18.45 Paneldebatt
Moderator: Tore Ellingsen, professor, Handelshögskolan i Stockholm

Panel:
Marie Ehrling, styrelseordförande, TeliaSonera och NSHK
Viveka Risberg, kanslichef, Swedwatch
Emma Ihre, ansvarig hållbart företagande, Finansdepartementet
Anne-Kristin Sydnes, fagdirektør samfunnsansvar, Eierskapsavdelingen, Norges Nærings- og handelsdepartementet

18.45–19.00 Frågor och kommentarer från publiken

19.00 Avslutning

19.00-20.00 Mingel i Ohlinrummet